Fundacja Świętego Mikołaja po raz pierwszy została zaproszona by kwestować na ślubie w 2005 roku. Podczas składania życzeń wolontariusze stanęli z puszką za parą młodą, która wcześniej uprzedziła swoich gości że nie chce kwiatów. Rodzina i przyjaciele państwa młodych nie byli więc zaskoczeni i podeszli z życzliwością dla zaproponowanego pomysłu. Nowożeńcy wybrali cel, na który chcieliby przeznaczyć zebrane pieniądze i zgodnie twierdzili: „Z kwiatów nie mielibyśmy takiej satysfakcji”. Dzisiaj Fundacja ma już za sobą kilkanaście podobnych zbiórek zakończonych sukcesem, bo zadowoleniem podopiecznych organizacji.
„Obserwujemy coraz większe zainteresowanie takim pomysłem. W wielu europejskich krajach takie kwesty ślubne mają bogata tradycję. U nas w czasach PRL ten zwyczaj odszedł w zapomnienie. Na szczęście powoli powraca. To miłe, że młodzi - w tym najważniejszym dniu swojego życia - pamiętają o potrzebujących. Goście - wbrew wyrażanym czasem obawom – podchodzą do sprawy bardzo pozytywnie i ze zrozumieniem. Myślę, że to dobry początek na nową drogę życia, ale i pokazanie ludziom, jak prosto i mądrze można pomagać” – mówi Michał Rżysko z Fundacji Świętego Mikołaja.
Para młoda, która zdecyduje się na zaproszenie wolontariuszy Fundacji Świętego Mikołaj na ślub, może - ale nie musi - wskazać konkretny projekt realizowany przez Fundację. Do wyboru są programy wspierające rodzinne domy dziecka i rodziny zastępcze, samotne mamy czy działania edukacyjne prowadzone w ramach kampanii i konkursu dla firm „Mama w pracy”. Kwestować może ktoś z rodziny lub przyjaciół, co może być mniej krępujące dla nowożeńców. Goście ślubni - w zamian za wsparcie Fundacji Świętego Mikołaja - otrzymują fundacyjne naklejki i raporty roczne podsumowujące działalność organizacji.
- Zachęcamy narzeczonych do organizacji kwesty podczas ślubu. Jest wiele organizacji, którym można zaoferować takie wsparcie. Przy okazji to szansa na popularyzowanie pozytywnych wzorców i idei pomocy potrzebującym - dodaje Michał Rżysko z Fundacji Świętego Mikołaja.
Fundacja Świętego Mikołaja od 12 lat organizuje kampanie społeczne. Najważniejsze akcje to:
• Grunt to rodzina – od 2004 roku Fundacja pomaga rodzinnym domom dziecka;
• Dzień Papieski – we współpracy z Fundacją „Dzieło Nowego Tysiąclecia” organizowane są kampanie Dnia Papieskiego;
• Mama w pracy – od 2007 roku Fundacja podejmuje działania mające na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej sytuacji matek na rynku pracy;
• Teologia Polityczna – rocznik wydawany przez Fundację Świętego Mikołaja. W ramach projektu prowadzony jest portal www.teologiapolityczna.pl, organizowane są debaty, spotkania i pokazy filmowe;
• Pomóż dzieciom na Litwie! – seria trzech kampanii zorganizowanych na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej;
• Bohaterowie naszej Wolności – kampania we współpracy z Ministrem Kultury Dziedzictwa Narodowego przeprowadzona dla uczczenia rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości;
• Zobacz niewidome dzieci – cztery kampanie na rzecz Stowarzyszenia Tęcza;
• Bóg się rodzi – pomóż samotnym matkom – kampania na rzecz Caritas Polska.
• Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą – pięć kampanii na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci
Informacje o Fundacji:
Fundacja Świętego Mikołaja od prawie dwunastu lat organizuje społeczne i kulturalne kampanie reklamowe. Najważniejsze 3 akcje to:
• Grunt to rodzina – od 2004 roku Fundacja szerzy ideę rodzinnych domów dziecka;
• Dzień Papieski – we współpracy z Fundacją „Dzieło Nowego Tysiąclecia” organizowane są kampanie Dnia Papieskiego;
• Mama w pracy - celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej sytuacji matek na rynku pracy. W ramach projektu organizowany jest konkurs dla firm przyjaznych mamom;
Fundacja zajmuje się badaniem i rozwiązywaniem skutków kryzysu solidarności z potrzebującymi, a w swojej pracy wykorzystuje techniki nowoczesnego zarządzania, marketingu oraz reklamy. Dotychczasowe dokonania Fundacji to:
• 29 ogólnopolskich kampanii społecznych;
• 35 mln zł zebranych na cele społeczne i charytatywne;
• 6 dużych raportów z badań sytuacji i problemów trzech grup społecznych: samotnych matek, dzieci z rodzinnych domów dziecka i sytuacji mam w pracy;
• 53 badania dotyczące znajomości problemów społecznych, wizerunku organizacji pozarządowych i odbioru kampanii społecznych przez Polaków;
• 16 050 plakatów wielkoformatowych w największych miastach Polski promujących idee społeczne;
• 6800 spotów reklamowych wyemitowanych w radio i telewizji zachęcających do przekazania pieniędzy na cele charytatywne;
• 13 reportaży telewizyjnych na temat najważniejszych problemów społecznych występujących w Polsce;
• kilkaset audycji i publikacji w prasie, telewizji, radio i w internecie;
• 415 zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjnych dla blisko 1000 dzieci z rodzinnych domów dziecka z całej Polski;
• 35 konferencji, debat i pokazów filmowych;
• kilkaset wizyt dentystycznych dla kobiet przebywających w domach samotnej matki w Brwinowie i w Laskach.
Fundacja Świętego Mikołaja w 2005 roku otrzymała nagrodę Pro Publico Bono w kategorii ochrony zdrowia, pomocy społecznej i charytatywnej za najlepszą inicjatywę obywatelską. Rok później, została laureatem nagrody TOTUS przyznawanej przez Fundację Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia” w kategorii „Propagowanie nauczania Ojca Świętego Jana Pawła II”. W 2008 roku Caritas Polska przyznał Fundacji nagrodę Ubi Caritas w kategorii współpraca.
www.mikolaj.org.pl